בגלל עצם העניין ששתי המצלמות Z6II וגם Z7II מגיעים עם אותו גוף ואותו חיישן החלטנו לסקור את מצלמת ה- Z6II, אחרי שנה אבל הסקירה תקפה גם למצלמת Z7II.

כשניקון השיקה את הליין מארק 2 שלה מסדרת Z6 ו- Z7 היינו ממש על גג העולם גם בגלל שאנחנו יותר ניקוניסטים (כמובן שזה לא משנה את סקירתנו אליכם - הכל אותנטי ברמה הגבוהה ביותר), שמחנו לשמוע שסוף סוף צלמים שעובדים בצילום למחייתם יוכלו להנות ממצלמה מיקצועית עם נתונים מאוד גבוהים ויכולות מהטובות ביותר.

הננו כאן לפרק את הבניין שבניתם עליו ולהגיד לכם בפנים אנחנו עדיין לא שם, וזה לא בגלל שהפוקוס לא טוב או הצבעים לא טובים, אלה דברים הרבה יותר עמוקים שחוסמים אותנו הצלמים המקצועיים להצליח ליצור כמו תמיד.

על זה ועוד נפרט בהמשך הכתבה..

מבט על המצלמה:

להלן המפרט הטכני של המצלמה:

מפרטניקון Z6II
תאריך השקה:14/10/2020
סוג מצלמה:מירורלס
סוג חיישן:BSI CMOS, פול פריים
רזולוציית חיישן:24.5 מגה פיקסל
גודל חיישן:35.9 x 24.0 מילימטר
רזולוציה מקסימלית:6048 x 4024
מייצב תמונה:יש, עד 5 סטופים
מעבד תמונה:EXPEED 6 (שני מעבדים)
פלאש מובנה:ללא
מהירות סינכרון פלאש:1/200
סוג זכרון:CFe/XQD + SD UHS II
רגישות חיישן (ISO):100 עד 51,200
רגישות חיישן מורחבת (ISO):50 עד 221,800
מהירות תריס מכני:1/8000 עד 900 שניות
מהירות תריס אלקטרוני:1/8000 עד 900 שניות
מהירות צילום רציף בתריס מכני:14 תמונות לשניה
מהירות צילום רציף בתריס אלקטרוני:12 תמונות לשניה
נקודות מיקוד אוטומטי:273
רגישות לאור נמוך:-4.5 עד +19 EV
דחיסת וידאו:H.264/MP4
רזולוציית וידאו מקסימלית:4K UHD 3,840x2,160 עם 60fps
הקלטה חיצונית (HDMI):יש
הקלטת וידאו RAW:יש, דרך HDMI
מגבלת זמן הקלטה:29 דקות ו- 59 שניות
גודל מסך:3.2 אינץ'
רזולוציית מסך:2,100,000 פיקסלים
מסך מגע:יש
מסך מתכוונן:למעלה ולמטה
רזולוציית עינית:3,690,000 פיקסלים
GPS מובנה:אין
תמיכה בבלוטוס ו- ווייפיי:יש
סוללה:EN-EL15C עם 2,280 מילי אמפר
חיי סוללה:340 תמונות באיכות מקסימלית
גוף אטום למזג האוויר:כן
גרסת USB:USB 3.1, סוג C
משקל:615 גרם
מחיר בישראל:7,945 שקלים

אז למה המצלמות מירורלס לא טובות אבל כן טובות, ככה - בתור התחלה אתם צריכים להבין ואנחנו מדגישים את זה בכל כתבה אפשרית, שוק מצלמות המירורלס עדיין מתפתח ולכן אנחנו עדיין לא מקבלים את הביצועים המלאים של העידן הזה.

אוקיי, אז איפה מתחילה הבעיה מה לא טוב כרגע?

ניתן לכם דוגמא אמיתית מעולם המירולס של ניקון לעומת ה- DSLR של ניקון, הרבה צלמי אירועים בארץ ובעולם היו סומכים בצורה מתמדת על הלייזר אינפרה אדום שיש בפלאשים, וזה עוזר מאוד למצלמות להתפקס בתנאי תאורה קשים ונמוכים אפילו ללא שום אור, הבעיה התחילה כשמערכת המירולס יצאה - וכנראה ניקון שחקה בהוט שואו של המצלמות החדשות ושינתה קצת את מיקום המגעים - וזה יצר את הבעיה שכל צלם ניקון מירורלס יודע - שהפלאשים של גודוקס לא נתמכים יותר בנושא הלייזר האנפרה אדום, וזה מאוד חמור לצלמי אירועים או כל סוגי הצלמים האחרים שהיו צריכים דווקא את הפונקציה הזאת שכרגע לא קיימת.

אבל נגלה לכם משהו, הפלאש החדש של גודוקס שיגיע לארץ בקרוב ה- V860III, יחזיר לפעולה את האינפרה אדום גם במצלמות הניקון מירורלס, שזה בעצם פותר את הבעיה הכי קשה שצלמי ניקון הכי מתמודדים איתה כרגע והיא פוקוס בתנאי תאורה קשים.

מערכת הפוקוס

אוקיי הבנו מה הלאה? מערכת הפוקוס של ניקון קנון וסוני ועוד מתחרות בשוק כולן טובות בצורה שווה במיוחד בסטילס (בוידאו זה נושא אחר), הבעיה מתחילה בזה שאתם רואים במצלמה שהיא מזהה את העין של המצולם או האובייקט שאתם רוצים לצלם ואז לוחצים על הקליק והתמונה נשמרת, אחר כך אתם פותחים את התמונה במחשב במסך הרבה יותר גדול מ- 3.2 אינץ' ופתאום אתם רואים שהפוקוס היה בכלל על האוזן או על האף אבל לא על מה שהמצלמה הראתה שהיא נמצאת שזה העין.

וזאת בעיה שנמצאת בכל חברות הצילום שהמערכת החומרתית עדיין לא ממש מתקשרת בצורה מלאה ומדוייקת עם המערכת הממוחשבת של המצלמה, ולכן יש פיספוסים שאתם לא מודעים להם אבל הם קיימים ועוד איך קיימים.

זה היה בקצרה כדי שיהיה לכם כמה שיותר מובן, מערכות הפוקוס מכל החברות עובדות מצויין מהבחינה החומרתית, רק שבנושא התוכנה היא עדיין לא ממש אפויה אצל רוב החברות ולכן יש פספוסים שהם מתסכלים מאוד אבל הם קיימים.

אז האם שווה לקנות את Z6II בשנת 2021? התשובה היא כן, עוד שאלה - האם היא באמת תעבוד כמו שצריך? התשובה היא כן, רק שיש אבל גדול מאוד על זה, אתם תצטרכו לעבוד הרבה יותר מאשר מה שהמערכת פוקוס מבטיחה לכם מהתחלה (פוקוס אוטומטי מלא).

אנחנו תמיד אמרנו שיש לעולם המירורלס לפחות עוד 3 עד 4 שנים עד שיגיע לנקודה שיהיה אפשר לעבוד עם המצלמות האלה ברמת הדיוק שהן יכולות להציע לנו, אלא אם איזה חברה פתאום תפתח תוכנה חדשה שעובדת הרבה יותר טוב עם המערכת החומרתית, וזה דבר חשוב לדעת - כל מי שקנה את מצלמות ה- Z6II וה- Z7II קנה מצלמות מטורפות שמגיעות עם 2 מעבדי EXPEED 6 שהיו עד לו מזמן אלה שהפעילו את מצלמת הדגל D6, אז רק שתבינו שפה אתם יכולים לקבל פי שתיים ביצועים לפחות ממצלמות ה- DSLR הדגל שהיו, ולכן זה תלוי כרגע בחברת ניקון אם היא תוציא את העדכון שאמור לסנכרן את מערכת הפוקוס עם המערכת התוכנתית ולגרום להן לעבוד בצורה המדוייקת ביותר.

מבחינת פוקוס באירועים שהרבה צלמים שאלו על מה עדיף להשתמש? אז כרגע אנחנו ממליצים על "Wide-area AF (L)" לצילום ריקודים, לצילומי הנוף והחוץ למשפחות ניתן לעשות עם הגדרת הפוקוס "Auto-area AF (people)", כמובן שתסדרו לעצמכם מראש את אחד הכפתורי קיצור דרך כדי שתוכלו לעבור בין פוקוס אחד לשני במהירות כי שוב מערכת הפוקוס עדיין לא עובדת הכי טוב (למרות שהחומרה עצמה היא מהטובות ביותר - בכל מה שקשור לניקון וצילום תמונות).

מערכת הפוקוס האוטומטית והרחבה לחלוטין עובדת מושלם, במיוחד בקרוב עם הפלאש החדש שממש עוד כמה ימים כבר ינחת בישראל, ויעבוד בצורה מושלמת עם מערכת ניקון מסוג מירורלס.

תקחו בחשבון שכרגע במצבי חושך שקורים לא מעט בזמן הריקודים באולם, אתם לא תוכלו לפקס בכלל, אלא אם יש לכם איזה פנס קטן שמאיר לכיוון האובייקט שאתם רוצים לצלם אותו (פתרון שהרבה צלמים עשו).

חובה לציין שהלייזר הירוק שהמצלמה מגיעה איתו, לא ממש יכול לעבוד לכם בזמן שאתם תופסים את המצלמה ביד אלא רק אם המצלמה על חצובה כך שהידיים שלכם לא חוסמות מהלייזר להגיע לאובייקט.

הפוקוס של המצלמה עם 273 נקודות מיקוד שמתפרשות על פני 90% מהפריים שהמצלמה רואה כך שזה נותן לכם תפוקה מלאה עם פוקוס מהיר ביותר.

בסך הכל המצלמה עובדת מושלם בכל הנוגע לעיבוד, ומהירות דפדוף בין התמונות כך שתוכלו גם להריץ אותם ולראות ממש ברגעים את כל האירוע, או כל מה שצילמתם איתה.

תריס מכני ואלקטרוני

אנחנו בדקנו את שתיהם, אבל ממש התרשמנו לראות את התריס האלקטרוני עובד, הוא מאפשר לצלם עד 12 תמונות לשניה (לא מומלץ לצילום בתאורה נמוכה בכלל), לעומת זאת התריס המכני עובד כרגיל כמו בכל מצלמות הניקון במהירות גבוהה ולא נותן שום עיוותים לתמונה בכל מצבי הצילום.

המסך הראשי

למצלמה יש מסך שתוכלו להעלות למעלה ולהוריד אותו כלפי מטה, כך תוכלו לצלם עם ידים מתוחות למעלה ולראות מה קורה בפריים ולאיפה המצלמה מכוונת, וכמובן גם תוכלו לצלם מגובה ממש נמוך בזכות המסך שיכול להתרומם כלפי מעלה כך שתוכלו לעקוב אחרי הפריים שאתם מצלמים.

המסך של Z6II מאוד בהיר ועובד טוב בשמש אולי הכי טוב כרגע מכל החברות המתחרות, אבל כמובן אם ניקון בנו עינית עם מסך בפנים אז למה לא להשתמש בו, הוא יפרט לכם את כל התמונה ואתם תוכלו לראות אותה באיכות גבוהה ביותר עוד לפני שצילמתם אותה - לכן מומלץ להשתמש בעינית.

מצלמת ה- Z6II מנצחת בכל פרמטר כל מצלמה אחרת כולל את סוני A7III למעט בנקודות פוקוס - שכפי שהסברנו לכם לא נותנות שום הבדל בעולם המירולס במיוחד לא במצלמות מתקדמות כמו Z6II ו- Z7II (אנחנו מדברים כרגע רק על תמונות).

אז האם לקנות עכשיו DSLR ואז בעתיד לעבור למירורלס? התשובה היא כן, אבל תקנו חכם ואל תשקיעו את כל כספכם על ה- DSLR.

מתאם ה- FTZ

מצלמת ה- Z6II עובדת מושלם עם עדשות ה- Z, במיוחד בכל מה שנוגע לפוקוס מדוייק כמו סכין, בנוגע לעדשות הישנות על מצלמות ה- Z פחות היינו ממליצים, במיוחד לא בנוגע למתאם FTZ שמעביר את מנוע הפוקוס כברת דרך - ומאמץ אותו עד קצה היכולת כדי להגיע לפעם אחת של פוקוס מדוייק (תחשבו על זה שזה קורה כל שניה ושניה) בסוף זה גם יתקע, וזה לא נעים במיוחד אם אתם באמצע אירוע ונתקע לכם הפוקוס או הצמצם כי המתאם לא עובד.. (מקסימום תקחו שני מתאמים אתכם).

לצילומי חוץ ה- Z6II היא מהמצלמות המושלמות ביותר, וכמובן Z7II כמו תמיד ניקון מפנה את המצלמות עם הפיקסלים הגבוהים יותר לצילומי נוף וסטודיו, וכמובן המצלמה הזאת עושה הכל כולל צילום אירועים.

איכות וידאו

לצלמי הוידאו שביננו עם Z6II, לא לרדת מתחת לאיכות 24P 4K זאת פשוט איכות ירודה מאוד שלא תיתן לכם שום טווח דינאמי או איכות אחרת שתיהיה טובה יותר, לכן מומלץ להתחיל לצלם וידאו רק מ- 4K 24P ומעלה.

בכללי המצלמה הזאת לא מתאימה בכלל לוידאו במיוחד לא עם המגבר סאונד שנמצא בתוכה שפשוט הורס כל מיקרופון ואפילו המיקרופון הטוב ביותר בעולם, אז לכן לא מומלץ לקנות אותה ספציפית לצילום וידאו, מה שכן אם ברגע שאתם קוראים את הכתבה עדיין אין לכם מצלמת וידאו ואתם מחפשים, אנחנו ממליצים לכם לחכות למצלמות החדשות פנסוניק לומיקס GH6 או לרמה הגבוהה ביותר אבל עם צורך באביזרים נוספים שמיקרים את החבילה תמתינו למצלמת סוני A7IV, שתי המצלמות האלה אמורות לעבור את כל מכשולי הוידאו הקיימים ולתת תמורה טובה ביותר ביחס למחיר אותו תשלמו על המצלמות האלה.

המצלמה גם נותנת לכם אפשרות להקליט וידאו באיכות 4K 60 עם 12 ביט - או אפשר לצלם איתה גם רואו ברמה גבוהה ביותר למקליט חיצוני, אבל כפי שאמרנו זה בעיקר נותן לכם הוצאות גבוהות הרבה יותר כדי לעשות הפקה עם מצלמה במחיר נמוך כזה, שלרוב מי שקונה אותה אלה אנשים שעושים וידאו ברמת הסטנדרט ולא מהרמות הגבוהות ביותר.

למצלמה יש גם אפשרות לצלם 10 ביט עם N-LOG, שהוא בין הפרופילים המושלמים ביותר שקיימים בעולם הוידאו, אנחנו בטוחים שאם ניקון יפתחו את המצלמות שלהם עוד קצת ויפתחו לנו עוד אפשרויות להגדרות וידאו במצלמה - החברה הזאת תעקוף את כולם כי בכל הנוגע לצבעים (גם בוידאו וגם בסטילס) ניקון מנצחת כבר למעלה מ- 20 שנה בתחום הזה.

איכות הוידאו הגבוהה ביותר שניתן להוציא מהמצלמה באמצעות מקליט חיצוני - שמישה לחלוטין וניתן לייצר איתה סרטונים וסרטים מאוד מקצועיים, המצלמה מאפשרת לצלם איתה דרך HDMI גם ProRes RAW וגם Blackmagic RAW (אלה שני פורמטים מאוד נצרכים בעולם הוידאו המקצועי - ולכן טוב שיש אותם).

מבנה ארגונומי

מצלמת ה- Z6II מאוד נוחה בידיים כיאה למצלמות ניקון לדורותיהם, אבל היינו מאוד ממליצים לחשוב על קניית גריפ (מדגם: ניקון MB-N11) למצלמה שנותן לכם את האחיזה הנכונה בידיים בצורה כזאת שהמצלמה לא תיפול לכם חס וחלילה מהיד.

עוד דבר שחובה לציין, הגלגלת הקדמית מרגישה קצת שקועה בתוך החריץ שלה לעומת מצלמות ה- DSLR של ניקון ולכן צריך להתרגל אליה אם אתם עושים מעבר למצלמה הזאת מ- DSLR ניקון.

חיי הסוללה

בעניין חיי הסוללה, הרבה צלמים התלוננו שהמצלמה פשוט אוכלת סוללות ומסיימת אותן ברגעים אפילו אם מדובר בדגמים החדשים והמתקדמים של הסוללות ה- EN-EL15C, לכן הננו כאן לסדר לכם את המקור ושורש הבעיה ואת פתרונה.

למצלמה יש כמה מקורות שלוקחים הרבה עוצמה מהסוללה והם: מערכת הפוקוס, מסכים (3 במספר), וחיישן זיהוי קירבה לעינית.

אם תפחיתו את השימוש באחד מהמקורות הבאים - המצלמה שלכם תעבוד הרבה יותר זמן בגלל שנלקח מסוללה הרבה פחות כח, אנחנו היינו ממליצים על כיבוי החיישן קירבה לעינית, כך שתגדירו שרק המסך הראשי או המסך בעינית יהיו דולקים ואז יוצא שחסכתם גם את הכוח שהחיישן שואב מהסוללה וגם את המסך שלוקח המון כח מהסוללה, ואת האמת להגיד לכם זה לא משנה איזה מסך תכבו אבל תמיד אם תכבו אחד - המצלמה תעבוד לכם ממש הרבה יותר זמן (קרוב מאוד למצלמות ה- DSLR או לפחות 3/4 מהזמן).

הגדרות המצלמה

סך הכל המצלמה מגיעה עם מערכת הגדרות ברמה הגבוהה ביותר כמו בכל מצלמות הניקון מהדורות האחרונים, ולכן אתם תקבלו אפשרות להתאמה עד 3 פרופילים שונים שבהם תוכלו לשנות בהתאמה אישית את כל הגדרות המצלמה המלאות (תאמינו או לא זה חוסך הרבה עבודה הקיצורי דרך האלה).

המצלמה מגיעה עם החיבורים הבאים: אוזניות 3.5MM, מיקרופון 3.5MM, וחיבור USB סוג C עם מהירות 3.1, וחיבור HDMI MIMI, וחיבור אחרון לשלט.

כרטיסי זיכרון

למצלמה יש 2 חריצים לכרטיסי זיכרון באחד תוכלו לחבר את הכרטיסי SD המהירים ביותר שיש כיום ה- V90 UHS-II, ובחריץ השני תוכלו לחבר או כרטיס XQD או CF אקספרס סוג B - אלה כרטיסים מהמהירים ביותר שיש היום בתחום הצילום ובכלל, אנחנו ממליצים על כרטיסי לקסאר.

רגישות (ISO)

עוד דבר חשוב מאוד זה רגישות המצלמה (ISO), הרגישות פשוט מטורפת ועובדת נפלא (כן כן זה לא רק מספר כמו אצל שאר החברות), בדקנו את התמונות שהיא יכולה להוציא עם רגישות של עד 12,800 היא פעלה נפלא והתמונה יצאה טובה בצורה כזאת שאתם יכולים להגיש אותה ללקוח והוא יגיד שהתמונה מושלמת - ברמה הזאת, בתמונות שלמטה הבאנו דוגמא גם של 51,200 ISO.

מייצב תמונה

המייצב עובד מושלם בעיקר בצילום וידאו, הוא נותן וידאו מיוצב - אבל יש מקום לשיפור, מה שכן לצלמים שעובדים עם גימבל אתם פשוט תהנו מהייצוב בוידאו, ביחד זה פשוט מטורף.

בצילום סטילס המייצב גם עובד מושלם, ברמה כזאת שהצלחנו לצלם תמונה עם מהירות תריס 1/3 שניות - ללא שום חצובה, זהו שידרוג ענק ממצלמות ה- DSLR בעיקר, וזה יתן לכם הרבה יותר קלות עבודה מאשר שתצטרכו לסחוב חצובה כדי לצלם תמונות עם חשיפה ארוכה, (תמונה לדוגמא למטה - תמונה מספר 4).

להלן תמונות שצולמו עם המצלמה:

להלן נתוני הצילום של התמונות:נתוני צילום תמונה מספר 1:מצלמה: ניקון Z6 IIעדשה: ניקון AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G EDמתאם: FTZטווח זום: 70mmצמצם: f/6.3רגישות: 100 ISOתריס אלקטרונימהירות תריס: 1/500 שניות========נתוני צילום תמונה מספר 2:מצלמה: ניקון Z6 IIעדשה: ניקון AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G EDמתאם: FTZטווח זום: 34mmצמצם: f/2.8רגישות: 51,200 ISOתריס אלקטרונימהירות תריס: 1/250 שניות========נתוני צילום תמונה מספר 3:מצלמה: ניקון Z6 IIעדשה: ניקון AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G EDמתאם: FTZטווח זום: 70mmצמצם: f/2.8רגישות: 51,200 ISOתריס אלקטרונימהירות תריס: 1/400 שניות========נתוני צילום תמונה מספר 4:מצלמה: ניקון Z6 IIעדשה: ניקון AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G EDמתאם: FTZטווח זום: 24mmצמצם: f/11רגישות: 100 ISOתריס אלקטרוניללא חצובהמהירות תריס: 1/3 שניות

קישור אלחוטי

המערכת קישוריות אלחוטיות לסמארטפון כמו בלוטוס ו- וואיפיי עובדים מושלם עם אפליקציית "snapBridge", מה שכן החברה צריכה עוד קצת לטפל בקלות החיבור למצלמה כך שלא יהיו שום סיבוכים או תקלות בהתחברות (מה שקורה כרגע).

ההתחברות האלחוטית למחשב עובדת מושלם עד הסוף עם התוכנה "Wireless Transmitter Utility" כך שאין לנו תלונות, תוכלו להגדיר במצלמה שכל תמונה או וידאו שאתם מצלמים יעבור בלייב למחשב כך שזה יחסוך לכם הרבה עבודה, וכמובן התמונות והוידאו עוברים באיכות המקורית עם כל הפרטים של הקבצים בצורה מלאה, מה שכן להעברת וידאו פחות היינו ממליצים כרגע (גם לאף חברה אחרת אין יכולות טובות יותר בהעברת וידאו אלחוטית).

סרטוני וידאו שצולמו עם המצלמה יעלו בקרוב משנת 2022 לערוץ יוטיוב הרשמי שלנו.

מחיר המצלמה בישראל 7,995 שקלים.

לסיכום: מצלמת מיוחדת במינה עובדת בצורה המושלמת והטובה ביותר, מתאימה בעיקר לצילום פורטרטים, אירועים, טיולים, ווידאו מקצועי, כמובן ניתן לצלם איתה גם ספורט, המצלמה הזאת היא התקציב הנמוך שיש לספורט עם ביצועים מהגבוהים ביותר.