כשנתיים וחצי עברו מאז השקת העדשה, אבל עד כה לא ראינו שום ירידה במחיר שלה - למרות שהיא מקוטלגת בעיקר לשוק הצלמים החובבים והמתחילים (יש כמה מקצועיים שקנו אותה כמובן..), מה שכן זה כנראה בגלל שעד כה לא הושק הדגם המקצועי (שכבר יש עליו דליפות עם צמצם f/1.2 ועוד..).

אז לקחנו אותה לבדיקה עד שהדגם המקצועי יושק - כדי להבין האם היא באמת טובה ויכולה להתאים גם לצלמים המקצועיים.

מבט על העדשה:

להלן המפרט הטכני של העדשה:

מפרטניקון NIKKOR Z 85mm f/1.8 S
תאריך השקה:31/07/2019
יצרן:ניקון
סוג עדשה:פריים
מתאים לתושבת:
מתאים לחיישן:
אורך מוקד:85MM בפול פריים (127.5MM בקרופ)
אלמנטים/וקבוצות:8/12
זווית ראיה:28 מעלות בפול פריים (18 מעלות בקרופ)
מפתח צמצם מקסימלי:f/1.8
מפתח צמצם מינימלי:f/16
מרחק פוקוס מינימלי:80 סנטימטר
הגדלה מרבית:0.12x
להבי צמצם:9, מעוגלים
סוג פוקוס:אוטומטי/ידני
מנוע פוקוס:STM - צעדים
מייצב תמונה:ללא
עמידות:אבק/לחות
קוטר הברגת פילטר:67MM
משקל:470 גרם
אביזרים בערכה:מכסה אחורי LF-N1, מכסה קידמי LC-67B, נרתיק רך CL-C1

ממבט ראשון נראה, שביום ההשקה חברת "ניקון" עוד לא היו סגורים בדיוק על איך לעצב את העדשות Z של החברה - ולכן העדשה לא בנויה בסטנדרטים הגבוהים ביותר (מה שהיום קיים בעדשות הזולות של החברה שמחירם מתחיל מ- 1,049 שקלים), ולכן העדשה איננה נגד גשם או כל דבר אחר ברמת הסטנדרט - ניקון נתנו לעדשה מינימום הגנה בנושא הזה - וזה דבר בהחלט מאכזב לעדשה יקרה כל כך.

העדשה מגיעה עם 2 אלמנטים מיוחדים: 2 אלמנטים ED.

סך הכל הבניה של העדשה איכותית מאוד, במיוחד כשהיא עשויה ממגנזיום, שהוא חומר עמיד ואיכותי.

בדקנו את החדות של העדשה מהצמצם הפתוח ביותר עד הסגור ביותר, והבהירות של התמונה והחדות נשמרו לאורך כל הדרך - כ"יחסית טובים".

"הבוקה" זה כבר נושא אחר, למרות שלפי החברה - הלהבי צמצם בנויים בצורה שאמורה ליצור עיגולי בוקה בתמונה.. עדיין לא ממש ראינו את זה אבל בהחלט ניתן לומר שהבוקה של העדשה הוא מרהיב ויפה לעין.

רוב התמונות שצילמנו, צולמו במקומות חשוכים כך שהעדשה הייתה צריכה להיות עם ביצועים גבוהים מאוד כדי לא להוציא תמונות גרועות (כמו: חדות נמוכה, רכות בפינות הפריים, וסטיות כרומטיות) - והיא אכן עמדה בזה.

בסופו של דבר, האם הצלחנו להוציא מהעדשה תמונה אחת שמראה לנו שהיא עדיין לא מתאימה לעולם הצילום המקצועי? התשובה היא כן..

בתמונה שלעיל, ניתן לראות בברור בצד העליון השמאלי של התמונה - איך העלים עטופים במין צבע כחול, מה שבמציאות כמובן לא היה, וזה נותן לכם איזון כדי להבין שהעדשה הזאת היא בהחלט לא מקצועית.

מהירות הפוקוס, גם בוידאו וגם בסטילס בדקנו אותה, ובהחלט הופתענו לרעה, מכיוון שהפוקוס היה יחסית איטי למה שהיום אנחנו קוראים מצלמות מירורלס, אבל בסופו של דבר הפוקוס הזה בהחלט שמיש ב- 100%.

נשימת הפוקוס, בהחלט היה הרגשה שהיא קיימת - אבל בסופו של דבר זאת לא עדשת קולנוע, מה שכן - היה מאוד נחמד לראות שניקון הייתה משפרת את ה"נשימת פוקוס" בעדשה הכל כך יקרה הזאת ביחס לאיכות שלה.

להלן סרטון דוגמא - ל"מהירות פוקוס" ו"נשימת פוקוס":

להלן תמונות שצילמנו עם העדשה:

כל התמונות צולמו עם מצלמת ניקון Z6II, וללא שימוש בחצובה (כולל בוידאו), לשאר התמונות - ובאיכות הגבוהה מוזמנים להכנס לקבוצת הטלגרם שלנו בקישור בסוף הכתבה.

בנוסף לכל מי שרוצה יש עדכון קושחה זמין לעדשה (גרסה 1.01), ניתן להוריד אותו מכאן.

מחיר העדשה עומד על 3,499 שקלים - דרך היבואן הרשמי קאמרה.

לסיכום: עדשה איכותית ביותר, עם פוקוס מהיר אבל לא הכי טוב, העדשה מוציאה תמונות חדות בסביבות ה- 100 אחוז כך שאין פספוסים (כמו בעדשה המקבילה מסדרת ה- DSLR), לעדשה יש מינימום סטיות כרומטיות, מה שכן זאת עובדה שבחשיפת אור גבוהה עם צמצם פתוח - ניתן לראות שהיא לא ממש מתמודדת עם סטיות כרומטיות, מצד שני העדשה ביצעה כל טסט שרק עשינו בצורה הטובה ביותר מכל עדשת DSLR דומה ומקבילה, לכן - נמליץ עליה בעיקר לצלמים מתחילים או צלמים חובבים, בסופו של דבר יש לכם אפשרות לקנות ביותר מחצי מחיר את עדשת ה- 85MM F/1.8 של חברת וילטרוקס (שבקרוב תיהיה אצלנו גם כן לסקירה) והיא עושה ביצועים דומים ולפעמים טובים יותר מהניקון, לכן אם אתם צלמים מקצועיים או רוצים עדשה זולה ואיכותית מאוד, המלצה שלנו - פשוט תמתינו לעדשות טמרון וסיגמא שיצאו בשנה הקרובה לתושבת ניקון Z.