ארגון נאס"א מפרסם 5 תמונות באיכות מלאה שצולמו לראשונה על ידי הטלסקופ ג'יימס ווב, אומנם בעיקרון התמונות מצולמות באינפרא אדום, מה שאומר שהטלסקופ מצלם כמה תמונות בצבעים שונים, ולאחר עיבוד מדויק של העורכים - אנו מקבלים תמונות עוצרי נשימה.

נאס"א מסבירה שכל הרעיון שהיה כדי לשלוח את הטלסקופ ווב הוא כדי להוכיח את הקונספירציה המדעית שאומרת שהיקום כולו נוצר מגרעין אחד.

אבל בסופו של דבר נראה שכרגע עדיין אין את ההוכחות לדבר מכיוון שלטענת אותם המדענים היא שהמפץ הגדול קרה מלפני 13.8 מיליארד שנים, בזמן שטלסקופ החלל ווב הצליח לצלם תמונה שלפי חישוב מהירות האור מראה לנו חלק קטן מהיקום מלפני 13.1 מיליארד שנים, אבל לפי נאס"א זוהי רק ההתחלה של מסע ארוך השנים של הטלסקופ ווב ולכן יש לשער שאנו עוד נקבל ממנו תמונות עם הרבה יותר מידע ושנים אחורה.

כזכור טלסקופ החלל שוגר בדצמבר האחרון לעיני כל, ומאז ועד לפני שבוע וחצי הטלסקופ עבר בדיקות והתאמות כולל את עצם העובדה שהוא היה צריך להפתח לבד בחלל מכיוון שלשגר אותו פתוח עם כל המראות היה גורם לשריפה שלו מהשמש ולהעלומותו מהחלל.

מבט על טלסקופ החלל ג'יימס ווב:

לדברי נאס"א, את התמונות לקח לטלסקופ לצלם בחשיפה ארוכה של כ- 32 שעות בזמן שלכל תמונה מה- 5 הוקצבו שעתיים של צילום, והתמונה הסופית אורכבה מלמעלה מאלף תמונות שכל אחת מהן ברזולוציה של 150 מגה פיקסל.

בנוסף החברה מציינת את עצם העובדה שלטלסקופ החלל הקודם "האבל" לקח שבוע שלם עד שהוא הצליח להוציא תמונה אחת כמו שנאס"א הציגה לנו היום, בזמן שהטלסקופ החדש הצליח בתוך פחות מ- 32 שעות לקבל 5 תמונות ובאיכות טובה הרבה יותר עם הרבה מידע שאפילו לא נחשף עם הטלסקופ הקודם, מה שמראה על התקדמות טכנולוגית עצומה והתפתחות אדירה בתחום הצילום בחלל.

הטלסקופ ווב מורכב מ- 18 מראות שיודעות להעביר את המידע בצורה מפורטת ומדויקת ביותר, ובסך הכללי הטלסקופ שוקל כ- 6,200 קילוגרם, לפי נאס"א "הטלסקופ החדש יודע לקלוט פי 6 יותר אור מאשר הטלסקופ הקודם "האבל", מה שיאפשר לו לחקור פרטים קטנים יותר ללא צורך בסיכון של התקרבות לשמש".

הטלסקופ ששוגר לחלל היה בפיתוח ארוך שנים שעמד על 25 שנה, ועם השקעה כספית של 10 מליארד דולר, ולכן זהו בהחלט הטלסקופ היקר ביותר שקיים ביקום כולו וכמובן האכותי ביותר - כי בואו עם מצלמות הדגל של היום אף אחד לא יכול לצלם את מה שהוא הצליח (לא קנון לא ניקון ולא סוני).

לפי נאס"א הטווחים של האור שאותם הווב יכול לקלוט נעים בין 0.6 ל- 28 מיקרומטר, לעומת זאת טווח האור ש- "האבל" הצליח לקלוט עמדו על 0.1 עד 2.5 מיקרומטר.

לפי נאס"א הטלסקופ ווב הגיע בתאריך 24 לינואר השנה (2022) למקומו הקבוע, וזו נקודה הנקראת בשם "לגראנז' השניה" (באנגלית: L2), מה שאומר שהטלסקופ ווב נמצא מאיתנו במרחק של 1.5 מליון קילומטרים.

מבט על התמונות ששוחררו על ידי נאס"א:

SMACS 0723: ווב סיפק את תמונת האינפרא אדום העמוקה והחדה ביותר של היקום הרחוק עד כה - ובתוך 12.5 שעות בלבד. עבור אדם שעומד על כדור הארץ ומביט למעלה, שדה הראייה של תמונה חדשה זו, שילוב צבעוני של חשיפות מרובות כל אחת באורך כשעתיים, הוא בערך בגודל של גרגר חול. השדה העמוק הזה משתמש בצביר גלקסיות עדשות כדי למצוא כמה מהגלקסיות הרחוקות ביותר שזוהו אי פעם. תמונה זו רק מגרדת את פני היכולות של ווב בחקר שדות עמוקים ומעקב אחר גלקסיות לתחילת הזמן הקוסמי.

ערפילית הטבעת הדרומית: ערפילית פלנטרית זו, ענן גז מתפשט המקיף כוכב גוסס, נמצאת במרחק של כ- 2,000 שנות אור מאיתנו. כאן, עיני האינפרה אדום החזקות של ווב מביאות כוכב גוסס שני לתצוגה מלאה בפעם הראשונה. מלידה ועד מוות כערפילית פלנטרית, ווב יכול לחקור את קונכיות האבק והגז היוצאות של כוכבים מזדקנים שעשויים להפוך יום אחד לגלקסיה או לכוכב חדש.

החמישייה של סטפן: מבטו של ווב על קבוצת הגלקסיות הקומפקטית הזו, הממוקמת בקבוצת הכוכבים פגסוס, חודרת מבעד למעטה האבק המקיף את מרכזה של גלקסיה אחת, כדי לחשוף את מהירות והרכב הגז ליד החור השחור העוצמתי שלו. כעת, מדענים יכולים לקבל מבט נדיר, בפירוט חסר תקדים, כיצד גלקסיות המקיימות אינטראקציה מעוררות היווצרות כוכבים זו בזו וכיצד הגז בגלקסיות אלו מופרע.

ערפילית קארינה: מבטו של ווב על "הצוקים הקוסמיים" בערפילית קארינה חושפת את השלבים המוקדמים והמהירים ביותר של היווצרות כוכבים שהיו מוסתרים בעבר. בהסתכלות על אזור יצירת כוכבים זה בקבוצת הכוכבים הדרומית קארינה, כמו גם אחרים כמוהו, ווב יכול לראות כוכבים חדשים שנוצרו ולחקור את הגז והאבק שיצרו אותם.

*להורדה וצפיה בתמונות באיכות המלאה - מוזמנים להתחבר לקבוצת הטלגרם שלנו מכאן.

בסך הכל התמונה האחרונה לדעתי היא המרגשת ביותר, מכיוון שהיא שוחררה ברזולוציה גבוהה מה שמאפשר לעשות זום בתמונה וממש לראות את הכוכבים הקטנים שנקלטו על יד הטלסקופ (כיף לעניים).

סרטון החשיפה של התמונות מנאס"א (מקוצר):

השידור חי המלא מנאס"א:

בנוסף לא מעט יוטיוברים הקשורים לעולם הצילום דיברו על התמונות שנחשפו, בינהם הצלם ג'ארד פולין שהעלה סרטון שלם שבו הוא מדבר על התמונות ואפילו עורך אותם.

להלן כמה סקירות על החשיפה של התמונות:

סקירה של ערוץ היוטיוב Jared Polin:

סקירה של ערוץ היוטיוב Nebula Photos:

לסיכום: בהחלט מעניין לראות את ההתקדמות המטורפת של תחום החלל, במיוחד כשעושים השוואה בין התמונות של הטלסקופ הישן "האבל" לעומת התמונות של ווב שהם פשוט הבדל שמים וארץ - עם הרבה יותר חדות, מידע, דיוק, ואפילו צבעים טובים יותר בסופו של דבר.